Monimuotoinen luontomme
Lokakuun opiskelujakso päättyi MONIALAISIIN OPINTOKOKONAISUUKSIIN, jolloin 5.-6.luokkalaiset tekivät töitä ryhmissä, kolmena päivänä, kolmen eri ympäristön hyväksi.
Rakennetun ympäristön, sosiaalisen ympäristön sekä luontoympäristön teemoilla.
Katin osuus oli Luontoympäristö, suuntana meille läheinen vesitorninmaasto.
Kaikki kuvat ovat oppilaiden valitsemia maiseman tai luonnon kohtia, jotka he valitsivat merkittävimmiksi ja kauneimmiksi. Mikä aarreaitta meillä onkaan!
Tulimme osoittaneeksi sen, kuinka lyhytkin 10 minuutin oleskelu luonnossa rauhoittaa, 30 minuutissa tutkijoiden mukaan stressitasot ja verenpaineet ovat jo laskeneet.
Teimme töitä tutulla YPIn kenttätuntien kaavalla:
• opettelimme tuoreen ja kuivan kangasmetsän lajeja
• perehdyimme erityisesti kalliomaaston jäkäliin ja sammaliin, joita ei saa kerätä
• perehdyimme siis luonnossa jokamiehenoikeuksiin ja luonnonsuojeluun
• kisailimme mm. palleroporonjäkälän löytymisestä ja sitähän löytyi:
Pohdittiin yhdessä myös luonnonsuojeluasioita, erityisesti metsien merkitystä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Opittiin myös mittaamaan pienen puun ikä ja suunnistettiin etsimään hienoja kuvauspaikkoja.
Meillä oli 2-3 hengen ryhmissä kaksi pohdittavaa asiaa, oppilaiden vastaukset tässä.
1. Mitä metsä sinulle merkitsee?
2. Mitä maapallo tarvitsee?
Metsiä, luonnonvaraisia metsiä, vähemmän päästöjä, enemmän suojelua.
Ollaan varovaisia, että ei tapeta uhanalaisia lajeja.
Huikea aarreaitta, metsä koulun kulmilla! |
Mahtavaa olla vaalimassa näitä tärkeitä hiilinieluja, arvostus metsää ja puhdasta luontoa kohtaan on korkealla. Iloinen ja tärkeä asenne oli kaikilla kohdillaan, hienoa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti