Elokuu 2016
1.luokan oppilaan kuva, opelta nimi "METSÄN LUMOUS" |
Halusimme merkitä pienet palstat lähelle, seurata ja havainnoida luontoa.
... mutta eihän tässä ole mitään uutta...
Vähän taustaa blogimme takaa:
Olen pitkän ja värikkään erityisluokanopettajan ja erityiskoulun rehtoriurani aikana toiminut jo pitkään näin. On niin paljon helpompi tutkia ja opiskella luonnonilmiöitä, tapahtuvia tai pysyviä asioita, kun niitä voi kosketella, ihmetellä, katsella läheltä ja kaukaa.Tekemisen tulee olla itselle tärkeää, se on tullut selväksi.
Meille kaikille!
Nykyiset oppilaani 1.-4. luokalta Merituulen koulusta ovat yhdessä tekemisestä hyvin haltioissaan, sillä heti alkajaisiksi selvisi, että ilmiöitä ja tutkittavaa palstalla piisaa. Tekeminen on nyt lähellä, metsään on vain muutama sata metriä luokasta matkaa. Kenttätutkimuspäiväksi on muodostunut perjantai.
Kirjaukset ja kuvien tarkastelu sekä palstalta syntyvät opiskelutyöt jakautuvat hienosti eri oppiaineiden tunneille pitkin viikkoa.
26.8.2016
Oli aika ottaa tarvikkeet ja mitata yhden neliömetrin ruudut metsään.Työt tehtiin pareittain, kaksikko on siis vastuussa mittauksista, havaintojen kirjaamisesta, palstan merkkausnarujen kunnosta ja muusta tärkeästä.
Kuvat ovat toistaiseksi tähän blogiin valittu siten supistetusti, että meistä näet vain vähän kuvia. Aluksi tässä näet lähinnä oppilaiden ottamia luontokuvia.
2. luokkalaisen palsta |
Jo palstan valinta oli hieno hetki - jokaisen parin palstalla on jotakin erikoista.
2. luokkalaisen palstalta |
Ne tarjoavat erilaisia havaintomahdollisuuksia.
Kuvaaminen on oppilaista vähintään yhtä tärkeää kuin palstatöiden tekeminen.
Ope harjoittelee blogin pitoa.
2.luokkalaisen seinäsammalkuva |
Samaan aikaan luokassa...
Olemme saaneet vuoden odottelun jälkeen luokkakäyttöön uusinta teknologiaa, todellisen uuden ajan älytaulun.Ope päättää opetella yhden uuden asian viikossa.
... ei, oppilaat päättävät opetella yhden uuden asian PÄIVÄSSÄ. - Selvä, näillä mennään.
Teknologia tukee meitä, aloitimme yhteisen digitaalisen portfolion tekemisen nimellä PALSTA.
Huomasimme myös, että palstat säilyvät hienosti koskemattomina lähimetsässä ja että tutkimista riittää.
16.9.2016
Tänään tutkimme sammalia.
Luokassa opiskelimme ensin aamulla luma.fi - upeilta sivuilta tunnistusta.
Sitten palstoille.
Teimme myös sammalista ympäristötiedon vihkoihin tuoreprässäyksellä sammalherbaariota.
... vähän möykkyistä jälkeä vihkoon, mutta pienet, tärkeät muistot myös siellä nyt...
Tunnistimme sammalia
Mitä näet kuvassa? |
Metsässä oli myös hauska opiskella matematiikkaa - Utematematik - kuten opimme ruotsiksi.
Kertotaulun käsite on selkiintynyt, kun sitä itse saa rakentaa, korjata ja kaveri tarkistaa.
Löydätkö 3 x 4 kuvasta? |
Inkoo, Urheilutien maasto. |
Odotamme jo kovasti lämpötilamuutoksia.
Mittaus on käynnissä, pakkasia siis toivotaan.
Oppilaat ovat ihmetelleet ilmiötä,
kuinka lämpötila vaihtelee sen mukaan,
miltä korkeudelta se tehdään.
Havainnot on kirjattu ympäristöopin vihkoihin.
Kenttätuloksista on sovittu, että lämpötilan mittaus tehdään aina samaan aikaan, klo 9.25-9.30.
Siten tulokset tilastoitavissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti